النصُّ التشريعيُّ بينَ التفسيرِ والتطبيقِ وأثرُه في تحقيق الأمنِ الفکريِّ والسلامِ الاجتماعيِّ نحوَ أُنموذجٍ معرفيٍّ إسلاميٍّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرّس الشريعة الإسلامية - کلية الحقوق - جامعة الزقازيق

المستخلص

حاولت في هذا البحث تقديمَ أنموذجٍ معرفيّ إسلاميّ، ينطلق من تفسير النص التشريعي وتطبيقه، ذلک النصُّ الذي هو الأصلُ الذي ترجعُ إليه المجتمعاتُ في المَعاش والمَعاد، وهو منطلَقُ بناءِ الحضاراتِ، وهو مَناطُ الاعتصامِ، وحبلُ اللهِ المتينُ، بعد أن غدتْ ساحةُ البحث  في النصِّ التشريعيِّ من حيث تفسيرُه وتطبيقُه، تشهد في زماننا هذا محاولةً غايتُها قطعُ الصلةِ بين النصِّ والنَّاصِّ جل وعلا، بل العکوفُ على رَسْمِ الحروفِ التي هي وسيلةٌ وليست غايةً لتفسير النص، واستنطاقُ المعاني منه على وَفق هوى المخاطَب، دون التقيدِ بمراد الشارع، أو الالتزامِ بما أوْدعه فيه من مقاصدَ، ومن ثم أرى هذا البحث– إن شاء الله- يسهم في الدفاع عن الدين، والرد على شبهات المضلّلين، والوقوف على قاعدة التفکير لمواجهة مشکلة فهم النصوص، فإن سُوء الفَهم عن الله ورسولِه أصلُ کلِّ بدعةٍ وضلالةٍ نشأتْ في الإسلام، بل هو أصلُ کلِّ خطإٍ في الأصولِ والفُروعِ، وما اتهم أحدٌ دليلًا للدّين، إلا وکان المتهِمُ هو الفاسدَ الذهنِ، المأفونَ في عقله وذهنه، فالآفةُ من الذهن العليل، لا في نفس الدليل.
وأدّعي في البحث بيانَ التآلفِ بين الإيمان ومقتضيات الزمان، وأثرِ ذلک على الفکر الإنساني، بواسطة علم أصول الفقه؛ ذلک العلم الذي يمثل أفضلَ منهجٍ اخترعتْه العقولُ الإسلامية للتعامل مع نصوص الوحي الإلهي، وهو منهجٌ خالدٌ؛ لأنه يستمد يُنبوعَه ومادتَه من نصوص الوحي، ومِن لغة القرآن، وهو الأمرُ الذي کفلَ له البقاءَ وضَمِنَ له النقاءَ. ولذا وُصف بأنه: علمٌ يُظهر عبقريةَ العقولِ المبدعة التي عرفتْ کيف تصنع المنهجَ الصحيح لإدراک الغاية، ولأهميته التشريعيةِ في تفسير النصوص الشرعيةِ والوضعية تُرجِمَ إلى اللغة الإنجليزية، وغدا يدرَّسُ اليومَ في الجامعات الغربية؛ کجامعة هارفارد في أميرکا.
وأغلب ظني أن البحث يسهم في تقديمَ منهجٍ متکاملٍ لفهم نصوص الشريعة وبيانِها؛ حيث تُحددُ للنصوص والألفاظِ دلالاتُها، وقواعدُ إناطةِ الجزئيات بالکليات، کقاعدة: حمْل المُطلَق على المقيَّد، وقد أغفلتْ طائفةٌ من الناس هذه القاعدةَ الأصولية المبيّنةَ لنصوصِ الشريعة؛ فتعارضتْ عندهم النصوصُ مِن غير مُوجِبٍ للتعارض!!
ومن هنا برزت أهميةُ الموضوع في کونه –حسْب ظني- قراءةً غائيَّةً تتحرک مع النصوص وروحِها، وتستخدمها وعاءًا أوسعَ من بِنيتها اللغوية، مستهدفةً بها حضورَ التشريعِ أمرًا ونهيًا في کل جوانب الحياة؛ حيث لا تخلو نازلةٌ عن حکمٍ، ولا يتسرب واقعٌ مهما کانت جزئياتُه لا متناهيةً، وعليه فالبحث تغيّا أمورًا، أهمُّها: تمکين علم أصول الفقه من الاستجابة للمشکلات والإشکالات المنهجية والفقهية والفکرية، التي تواجهها المجتمعات.
In this research, I tried to present an Islamic epistemological model that stems from the interpretation and application of the legislative text, that text which is the origin to which societies return to life and the restored, and it is the starting point for building civilizations, and it is the pattern of sit-in and the solid cord of God, after it became the arena for research in the legislative text In terms of its interpretation and application, we witness in this time an attempt whose aim is to sever the link between the text and the textual text, the Exalted, the Exalted. One of the aims, and then 
I see this research - God willing - to contribute to defending religion, responding to the suspicions of misguided people, and standing on the basis of thinking to confront the problem of understanding texts, because the misunderstanding about God and His Messenger is the root of every innovation and delusion that arose in Islam. Every error is in the origins and branches, and no one has been accused as evidence of religion, except that the accused is the corrupt mind, who is safe in his mind and mind, so the scourge is from the weak mind, not in the same evidence.
I claim in the research to demonstrate the harmony between faith and the requirements of time, and its effect on human thought, by means of the science of jurisprudence. That science, which represents the best approach invented by Islamic minds to deal with the texts of divine revelation, and it is an eternal approach. Because it derives its source and material from the texts of revelation, and from the language of the Qur’an, which is the matter that ensured its survival and guaranteed its purity. Therefore, it was described as: a science that shows the genius of creative minds that knew how to create the correct approach to realizing the goal, and for its legislative importance in interpreting legal and positivistic texts translated into the English language, and it is being taught today in Western universities. As Harvard University in America.
Most of my guess is that the research contributes to providing an integrated approach to understanding the texts of Sharia and its statement. Where the texts and expressions specify their connotations, and the rules for assigning parts to faculties, as a rule: the absolute burden of the restricted, and a group of people has neglected this fundamental rule outlined in the texts of Sharia; The texts contradicted them without necessity of contradiction !
Hence, the importance of the topic emerged in that it is - according to my belief - a teleological reading that moves with the texts and their spirit, and uses them as a container wider than their linguistic structure, aiming at the presence of legislation as a matter and forbidding all aspects of life Where it is not devoid of a ruling, and a reality does not leak out, regardless of its infinite parts, and accordingly the research has changed things, the most important of which are: Enabling the science of jurisprudence to respond to the methodological, jurisprudential and intellectual problems and problems that societies face.

الكلمات الرئيسية