أثر الأسماء المشترکة في اختلاف الفقهاء دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الشريعة الإسلامية - کلية الحقوق - جامعة القاهرة

المستخلص

الاشتراک اللفظي يتحقق إذا کانت اللفظة الواحدة من الأسماء محتملة لمعنيين فأکثر، بأن يکون لها أکثر من حقيقة لغوية، والأسماء فيها الاشتراک کثير. أدى استعمال الأسماء المشترکة في معانيها إلى اختلاف الفقهاء في حکم الکثير من الفروع الفقهية- في مجال العبادات أو المعاملات. فأما الأسماء المشترکة في العبادات: فمنها: لفظ: "اللمس"،"والصلاة"، والدلوک"، و"مثل"، و"اليوم" و"المحيض. واما الاسماء المشترکة في مجال المعاملات: فمنها: لفظ: "السر"، و"سلطانا"، و"النکاح"، و"اليد". إذا وقع الخلاف بين الفقهاء بسبب حصول الاشتراک الفظي في الأسماء، فقد يترجح القول بتعميم المشترک؛ للاحتياط في جانب العبادات والدين، کلفظ"الصلاة". و"اليوم"، و"سلطانا"، و"النکاح"، حيث ترجح القول القائل بتعميم المشترک لقوة أدلته. وقد يترجح القول بحمل المشترک على أحد معانيه لورود بيان من السنة للمعنى المراد، کما هو الحال بفظ:"الدلول"،"والمثل"، والمحيض"، و"اليد"، حيث أوضحت السنة أن المقصود بالدلول"الزوال" لا الغروب، وأن الواجب في جزاء الصيد هو المثل فيما له مثل وإلا القيمة، وأن المراد"بالمحيض" هو مکان الحيض لا زمانه، وأن المراد"باليد"، في حد السرقة هو قطعها من مفصل الکف من اليد اليمنى؛ حيث جاء الدليل من السنة الفعلية لبيان المعنى المراد حيث قطع رسول الله موضع الکف من اليد اليمنى، وأن حد الأيدي التي أمر الله بمسحها في آية التيمم هو مسح اليدين إلي الکفين.
Verbal participation is achieved if the single word of the names is possible for those involved or more, by having more than one linguistic fact, and the names in which there is a lot of participation.
The use of common names in their meanings has led jurists to differ in the ruling of many branches of jurisprudence- in the field of worship or transactions-.
As for the common names in acts of worship: among them are the pronouncements:"touching,""prayer," and"duluk","like","today" and"menstruation".
As for the common names in the field of transactions: among them are the pronouncements:"the secret,""sultana,""the marriage,"and"the hand." If the disagreement occurred among the jurists because of the verbal sharing of names, it may be more likely to say that the participant generalized. To be on the safe side in terms of worship and religion, such as the word"prayer." And"today,""Sultana," and"the nikah," where the saying that the participant generalizes is more likely because of the strength of his evidence. It may be more likely to say that the participant carries one of his meanings because of the arrival of a statement from the Sunnah of the intended meaning, as is the case with the words:"the signs,""the parable,""the menstruation," and"the hand," where the Sunnah clarified that what is meant by the meaning is"the meridian," not the sunset, and that the duty is The reward for hunting is the proverb in what has a proverb and only value, and what is meant by"menstruation" is the place of menstruation, not its time
And that what is meant by"by hand", in the case of theft, is to cut it off from the joint of the palm by the right hand; Where the evidence came from the actual Sunnah to clarify the intended meaning, as the Messenger of God cut off the palm from the right hand, and that the limit of the hands that God commanded to wipe in the verse of tayammum is wiping the hands to the hands.

الكلمات الرئيسية