الأسس القانونية والفلسفية للمعاهدات الدولية (دراسة فى فلسفة القانون)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراة فى القانون - قسم فلسفة القانون و تاريخة

المستخلص

يبدو لمن يتفحص تاريخ الانسانية أن الانسان کان منذ الازل يحيا مع غيره فى صورة ما من صور التجمع،سواء أکانت هذه الصورة هى العائلة أوالقبيلة فالإنسان بطبيعته حيوان اجتماع، وهو حيوان سياسى ايضا. ويختلف الانسان عن سائر الکائنات الحية فى طبيعة تکوين حياته ويکشف لنا الواقع العملي أن العلاقات الدولية نشأت منذ نشوء الجماعات البشرية ثم قامت القبائل وتطورت وعرفت الحرب والسلم منذ وجود الإنسان على اظهر الأرض، والمثير للدهشة أن کثير من العلماء والباحثين في هذا المجال وخاصة الغربين منهم يرون أن العلاقات السياسية الدولية لم تنشأ إلا منذ (مؤتمر وستفالياعام 1648) عندما ظهرت الدولة القومية([1])، ونحن بهذا الصدد لا نشاطرهم هذا الرأي لأن العلاقات الدولية ترجع الى ما قبل ذلک بکثير کما ذکرنا أنفا والکشوف الأثرية توضح ذلک، وإذا تصفحنا التاريخ سيظهر لنا ذلک بوضوح، و من هنا تأتى الاهمية القصوى لدراسة فلسفة القانون وتاريخه والتى يتضح من خلالها أنها کانت لها السبق فى دراسة فکرة العلاقات الدولية دراسة تحليلية، فقد ظهرت المعاهدات الدولية منذ العصور الاولى بداية من العصر الفرعونى مرورا بالعصر الاغريقى ووصولا الى العصر الرومانى أما اذا تحدثنا عن الشرائع السماوية فيظهر لنا ذلک بوضوح فى کافة الشرائع السماوية و تتجلى العلاقات الدولية والمعاهدات فى الفقه الاسلامى حيث ان الاصل فى العلاقة هو السلم، فالمعاهدات تکون اما لإنهاء حرب عارضة و العودة الى حال السلم الدائم أو أنها تقرير للسلم و تثبيت لدعائمة لکيلا يکون من بعد ذلک العهد احتمال اعتداء، الا أن يکون نقضا للعهد([2]).
Reconsidering the history of humanity, it seems at the first glance that man has been living with others ab initio in some form of gathering, whether in a family or a tribe. Man is a sociable animal by nature, and a political animal as well. Man differs from other living creatures in the nature of forming his life, and the practical reality reveals that international relations arose since the emergence of human groups, which developed later to form tribes, that developed as well to learn this man the meaning of war and peace on earth. It is surprising that many scientists and researchers in this field, especially the Westerners, see that international political relations did not exist until the emergence of the nation-state (Conference of Peace of Westphalia, 1648)( [1]).
In this regard, the researcher does not accept this opinion, because international relations date back to much earlier, as it is mentioned above, as evidenced by the archaeological discoveries. Reviewing history, this will be clearly shown, which confirms the utmost importance of studying the philosophy and history of law. Such importance gave it the precedence in highlighting the idea of ​​international relations analytically. The international treaties have appeared since the early ages, starting from the Pharaonic era, through the Greek era and up to the Roman era. However, when considering the heavenly laws, it becomes clear in all heavenly laws that international relations and treaties are reflected in Islamic jurisprudence as the principle of the relationship is peace. Treaties are concluded either to end an accidental war and return to a state of permanent peace, or to determine peace and confirm support in order to leave no room for aggression, except in case of violating the treaty([2]).

الكلمات الرئيسية