الآثار الاقتصادية والاجتماعية المترتبة على الدعم الحکومي في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الاقتصاد السياسي - کلية الحقوق– جامعة عين شمس

المستخلص

تُعد سياسة الدعم من أهم السياسات التي تهتم بها الدول النامية ومنها مصر وذلک بهدف النهوض بالمستوى المعيشي للطبقات الفقيرة.
وفى مصر بدئت سياسة الدعم لبعض السلع الأساسية أبان الظروف الاقتصادية التي سادت أثناء الحرب العالمية الثانية، وکان يحب ايقاف الدعم بانتهاء الحرب العالمية الثانية، إلا ان الحکومات المتعاقبة بعد انتهاء تلک الحرب استمرت في منح الدعم، وذلک لتخوف تلک الحکومات من المظاهرات التي قد تؤدى إلى اسقاط الحکومات، کمظاهرات 18، 19 يناير 1977 الرافضة لزيادة الأسعار، مما ترتب عليها تراجع الحکومة عن قرارها.
ويعد الدعم حقًا أصيلًا للفقراء وليس هبة أو منحة لهم، لکن من سلبياته استفادة الطبقات الغنية بشکل أکبر من الطبقات المستهدفة من الدعم وذلک مثل دعم المحروقات ووسائل النقل.
فيجب ان يکون الدعم موجه وفقًا لإحصاءات دقيقة توضح الفقراء المستهدفين من الدعم، ويکون الدعم عيني أو نقدى، وإن کان الدعم النقدي أکثر دقة لمنع تسريبه لغير المستحقين، ويجب توافر فرص عمل حقيقية لمستحقي الدعم، حيث يوجد علاقة عکسية بين الدخول والدعم، فکلما زادت الدخول انخفض الدعم بمقدار زيادة الدخل أو التوظيف والعکس صحيح.
إن نفقات الدعم تأتي عبر الدعم الرسمي من الدولة في الأساس، ويوجد أيضا الدعم غير الرسمي الذى يصدر من الأهالي لمساعدة الدولة في انفاقها على الدعم للفقراء، إلا أن الدعم الأخير لا يظهر في الموازنة العامة للدولة.
ويوجد العديد من المشروعات والبرامج التي تهتم بالأبعاد الاجتماعية للفئات المستهدفة من الدعم مثل برنامج تکافل وکرامة، ومعاش التضامن الاجتماعي، ومشروع حياة کريمة، برنامج فرصة، صندوق تحيا مصر، حيث تلعب تلک المشروعات والبرنامج دورًا على جانب کبير من الأهمية لمساعدة الطبقات الفقيرة، والطبقات الأشد فقرًا.
The support policy is one of the most important policies of concern to developing countries, including Egypt, with the aim of improving the standard of living of the poor.
In Egypt, the policy of support for some commodities began because of the economic conditions that prevailed during World War II, and he liked to stop support at the end of World War II, but successive governments after the end of that war continued to give support, because they feared demonstrations that could lead to the overthrow of governments, such as the demonstrations of January 18, 19, 1977, which rejected price increases, resulting in the government reversing its decision.
The subsidy is considered an inherent right of the poor and not a gift or grant to them, but one of its downsides is that the rich classes benefit more from the targeted classes of subsidies, such as subsidizing fuel and transportation.
The support must be directed according to accurate statistics that show the poor who are targeted by the support, and the support is in kind or cash, and if the cash support is more accurate to prevent its leakage to the undeserving, and real job opportunities must be available for those who are deserving of support, as there is an inverse relationship between income and support, the higher the income Subsidy decreased by the amount of increase in income or employment and vice versa.
Support expenditures come through official support from the state in the first place, and there is also informal support issued by the people to help the state in spending on support for the poor, but the latter does not appear in the state’s general budget.
There are many projects and programs that are concerned with the social dimensions of the target groups of support, such as the Solidarity and Dignity Program, the Social Solidarity Pension, the Dignified Life Project, the Forsa Program, and the Long Live Egypt Fund. These projects and the program play a very important role in helping the poor and the most vulnerable classes. Poverty.