مبدأ المسؤولية عن الحماية في إطار قواعد القانون الدولي العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

إنَّ المبدأ الأساسي الذي يقوم عليه التدخل لاعتبارات إنسانية هو التدخل العسکري من أجل حماية حقوق الإنسان ومنع حدوث انتهاکات جسيمة للقانون الدولي الإنساني غير أنَّ هذا المبدأ قد شهد تطور کبيرًا خلال القرن التاسع عشر، ولأنَّ التدخل الإنساني يعد من أدق موضوعات التدخل غموضًا لأنَّ نظرية التدخل لصالح الإنسانية هي من النظريات المثيرة للجدل في القانون الدولي العام.
ومع الألفية الجديدة ظهر مصطلح جديد يتمثل في ''مبدأ مسؤولية الحماية''، حيث يقع على الدولة نفسها حماية مواطنيها احتراما لمبدأ السيادة غير أنَّه إذا تعرض السکان لأذى خطير نتيجة لنزاعات داخلية أو قمع من قبل السطات أو عدن قدرة على وقف الأذى وتجنبه يُتخذ مبدأ التدخل ليحل محله مبدأ المسؤولية الدولية عن الحماية ومن هنا کان أول ظهور لفکرة مسؤولية الحماية الذي يعد تطورًا لمبدأ التدخل.
غير أنَّه عند تنفيذ المبدأ أن ينفذ بکامل مراحله المختلفة لکي يکون تطبيق المبدأ مشروعًا في القانون الدولي العام، وحتى لا يکون مطيةً في أيدي الدول المؤثرة ولا يصبح توظيفه في غير الدوافع التي أوجد لأجلها.
The basic principle on which humanitarian intervention is based is military intervention in order to protect human rights and prevent grave violations of international humanitarian law. The theory of intervention in the interest of humanity is one of the controversial theories in public international law. With the new millennium, a new term appeared, which is the “principle of the responsibility to protect”, where the state itself has to protect its citizens out of respect for the principle of sovereignty, except that if the population is seriously harmed as a result of internal conflicts or repression by the authorities or Aden has the ability to stop the harm
To avoid it, the principle of intervention is taken to replace it with the principle of the international responsibility to protect, hence the first emergence of the idea of ​​the responsibility to protect, which is a development of the principle of intervention.
However, when the principle is implemented, it must be implemented in all its various stages so that the application of the principle is legitimate in public international law, and so that it is not a ride in the hands of the influential countries and that its employment does not become in other than the motives for which it was created.