حقوق الطفل قبل مولدة في الشريعة الإسلامية Children's rights before birth in Islamic law

المؤلف

باحثة لدرجة الماجستير في القانون– كلية الشريعة والقانون جامعة حائل- المملكة العربية السعودية

المستخلص

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على خاتم المرسلين...وبعد.
الأطفال منذ أن يكونوا في رحم الأم هم روح بشرية لها قدسيتها وحرمتها، لابد أن يمنع التعدي والضرر عليها.
وكان الهدف من هذا البحث، بيان حرص الإسلام دائما على كل ما فيه مصلحة للفرد، وعلى كل ما يكفل له الحياة السليمة التي تساعده على تأدية واجباته على أكمل وجه.
حيث إن البحث اشتمل على مقدمة، وستة مباحث، وخاتمة.
وقد بينت في المقدمة، مدى حرص الإسلام على مصلحة الأسرة، والطفل، وتحريم كل ما فيه ضرر عليهما، أو مناف للشريعة الإسلامية.
أما في التمهيد: فقد وضحت ماهية الجنين وحقوقه قبل الحمل، ومراحل تكوينه.
أما المبحث الثاني: فقد بينت فيه المقصود بحق الطفل في الحياة، وموقف الشريعة الإسلامية من ذلك.
والمبحث الثالث: بينت مدى استحقاق المرأة الحامل للنفقة، ومقدار هذه النفقة، ومتى تسقط ومتى لا تسقط النفقة، وهل النفقة تكون للحامل أو للحمل.
المبحث الرابع: ما هي الحالات التي تسقط فيها بعض التكاليف الشرعية عن الحامل، وهل لابد من أن تكون هنالك مصلحة لإسقاط هذه التكاليف، ومتى يسن قضاء هذه التكاليف إذا كان لها قضاء.
أما المبحث الخامس: فقد بينت العقوبات التي يوقف تنفيذها عن الحامل، وموقف الشريعة الإسلامية وحرصه على أن تكون العقوبة فقط على الجاني، ولا يتعدى إيقاعها لتشمل طرفا آخر لا ذنب له.
المبحث السادس: بينت حقوق الحمل المالية حسب الشريعة الإسلامية، وما اتبعها من دول إسلامية في ذلك مثل المملكة العربية السعودية.
 واعتمدت في الدراسة على المنهج الاستقرائي، وذلك بتتبع آراء فقهاء الشريعة الإسلامية في مسائل الدراسة من مصادرها المعتمدة.
وكان من أهم نتائجه، الجنين منذ أن يكون نطفة لا يصح أنزاله دون عذر شرعي، فمن أنزله هو الله ومن يتكفل به هو الله.
Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon the Seal of the Messengers... and beyond.
Children, since they are in the mother's womb, are a human spirit that has its sanctity and sanctity, and it must be prevented from attacking and harming it.
 The aim of this research was to show Islam's always keenness on everything that is in the interest of the individual, and on everything that guarantees him a healthy life that helps him to perform his duties to the fullest.
The research included an introduction, six chapters, and a conclusion.
In the introduction, I explained the extent to which Islam is keen on the interest of the family and the child, and the prohibition of everything that is harmful to them or is contrary to Islamic law.
As for the preamble: the nature of the fetus and its rights before pregnancy and the stages of its formation have been clarified.
As for the second topic: it showed what is meant by the right of the child to life, and the position of Islamic Sharia on that.
And the third topic: It showed the extent to which a pregnant woman is entitled to alimony, the amount of this alimony, when it falls and when alimony is not forfeited, and whether alimony is for the pregnant woman or for the pregnancy.
The fourth topic: What are the cases in which some of the legitimate costs fall from the pregnant woman, and is there an interest to drop these costs, and when is it legislated to spend these costs if they have a judiciary?
As for the fifth topic: it showed the penalties that are suspended for the pregnant woman, and the position of Islamic Sharia and its keenness that the punishment be only on the offender, and not exceed its infliction to include another party who is not guilty.
The sixth topic: It showed the financial rights of pregnancy according to Islamic Sharia, and the Islamic countries followed in this regard, such as the Kingdom of Saudi Arabia.
 In the study, it relied on the inductive method, by following the opinions of Islamic Sharia jurists on the issues of the study from its approved sources.
One of its most important results was that the fetus, since it is a sperm, cannot be ejected without a legitimate excuse, for whoever gave birth is God, and who takes care of it is God.
 

الكلمات الرئيسية