فلسفة حقوق الإنسان وجوهرها فى الأديان السماوية "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس فلسفة القانون وتاريخه كلية الحقوق– جامعة الزقازيق

المستخلص

إذا كانت مسألة حقوق الإنسان وما تستلزمه من ضرورة كفالة المشرع دستورياً كان أم عادياً لها تُعَد من المسائل الجوهرية التى تتربع على قمة الموضوعات التى يهتم بها الفكر القانونى المعاصر، إلا أنه تجب الإشارة إلى أن هذا الاهتمام لم يقتصر على الفكر الوضعى، ولكنه قد وجد أيضاً محلاً له في الأديان السماوية كافة؛ حيث نجد أن المناداة بوجود مجموعة من حقوق الإنسان تمتد بجذورها للديانة اليهودية، غير أن وجود هذه المبادئ قد اقتصر على نصوص التوراة الحقة المُنَزلة بألفاظها ومعانيها من قِبَل الله عز وجل والتي أثبتها القرآن الكريم في سياق تناوله لتَنزُل الديانة اليهودية على سيدنا موسى عليه السلام، وأمره له بأن يذهب هو وأخوه هارون عليهما السلام إلى فرعون ليضعو حداً للطغيان والظلم وانتهاك الحقوق وفي صدارتها الحق في الحياة وفي الكرامة وفي حفظ الأعراض، ويعني هذا أن الديانة اليهودية في أصولها الأولى ما جاءت إلا لترسيخ أقدام الحكم العادل وكفالة حقوق الإنسان وحمايتها من الجور والانتهاك.
كما وجد الاهتمام بموضوع حقوق الإنسان محلاً له في الفكر الدينى المسيحى، إذ نجد أن الفلاسفة المدرسيون الذين ربطوا كما ربط آباء الكنيسة من قبلهم بين العقل من جانب وبين الدين من جانب آخر قد ألبسوها ثوباً دينياً وشددوا على ضرورة الإلتزام بها ومراعاتها، وهو ما تجلى بوضوح فيما نادت به المسيجية من ضرورة مراعاة مبادئ المحبة والإخاء والحرية والعدل والمساواة.
 ولم يكن الاهتمام بموضوع حقوق الإنسان وحرياته الأساسية بغريب عن الدين الإسلامى، نظراً لأن الإسلام قد وضع بناءاً اجتماعياً متكاملاً، كما تناول نظام الدولة ووضع مبادئ عامة للحكم، مُحدداً العلاقة بين الحاكم والشعب وحقوق المواطن وواجباته والعلاقة بين الدولة الإسلامية وغيرها من الدول الأخرى. وقد اقتضت إرادة الخالق عز وجل أن يتوج الدين الإسلامى باعتباره خاتم الأديان مسألة حقوق الإنسان وحرياته الأساسية ويشدد على ضرورة كفالتها وحمايتها من كافة صور الجور والامتهان، بل ونجد أن فقهاء الشريعة العظام قد استنبطوا من القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة مجموعة من المقاصد الكلية للشريعة الإسلامية الداعمة لوجود حقوق للإنسان لا يجوز لأحد مهما كانت سطوته أن يحيد أو ينحرف عنها، وهو ما تجلى على وجه الخصوص عند الشاطبى، وذلك بتقسيمه مقاصد الشريعة إلى: المقاصد الضرورية التي لابد منها في قيام مصالح الدين والدنيا معاً، نظراً لأنها تنحصر في حفظ الدين والنفس والنسل والمال والعقل، والمقاصد الحاجية التي يحتاج إليها الناس لليسر والسعة ورفع الضيق والحرج والمشقة، والمقاصد التحسينية التى تُعَد محاسن زائدة على أصل المصالح الضرورية والحاجية، وهذه المقاصد مُرتَبة ترتيباً هرمياً يأتى في قمته الضروريات تليها الحاجيات تليها التحسينيات، وهو ما يمكن القول معه بأن الكليات الخمس لا سيما الضروري منها تعتبر من المسائل الجوهرية التي لا تستقيم الحياة دون الحفاظ عليها وضمانها وحماياتها من أي اعتداء، وليس أدل على ذلك من أن الشارع الحكيم قد حفظها في جميع الملل، فهى عامل مشترك بين كل الأديان المنزلة من السماء.
If the issue of human rights and the necessity of the legislator guaranteeing them, is one of the fundamental issues that sit at the top interests of contemporary legal thought, it must be noted that this interest is not limited to positive thought, but it has found also a place in all heavenly religions. We find that the call for the existence of a set of human rights extends its roots to the Jewish religion, but the existence of these principles has been limited to the texts of the true Torah revealed in its words and meanings by God, which were proven by the Holy Qur’an in the context of its treatment of the revelation of the Jewish religion to our master Moses, peace be upon him, and his command. and his command to him that he and his brother Aaron, peace be upon them, should go to Pharaoh to put an end to tyranny, injustice, and violation of rights, most importantly the right to life, dignity, and the preservation of honor. This means that the Jewish religion in its early origins only came to establish the foundations of just rule, guarantee human rights, and protect them from injustice and violation.
Interest in the issue of human rights also found a place in Christian religious thought, as we find that the scholastic philosophers who linked, as the Church Fathers before them, between reason on the one hand and religion on the other, dressed them a religious guise and stressed the necessity of adhering it, which was clearly demonstrate by the necessity of observing the principles of love, brotherhood, freedom, justice and equality.
 Interest in the issue of human rights and basic freedoms was not alien to the Islamic religion, given that Islam established an integrated social structure. It also dealt with the state system and established general principles of governance, defining the relationship between the ruler and the people, the rights and duties of the citizen, and the relationship between the Islamic state and other states. The will of the Almighty Creator required that the Islamic religion, as the final religion, crown the issue of human rights and basic freedoms and stress the necessity of guaranteeing and protecting them from all forms of injustice and abuse.
Indeed, we find that the great Sharia jurists have deduced from the Holy Qur’an and the purified Sunnah of the Prophet a set of comprehensive objectives of Islamic Sharia that support the existence of human rights from which no one can deviate it. This is what was particularly evident in Al-Shatibi, by dividing the objectives of Sharia into the necessary goals, the needs goals and the improvement goals. These objectives are arranged in a hierarchical order, with necessities at the top, followed by needs, followed by improvements, and so we can say that the necessary ones, are considered among the fundamental issues that life cannot be right without guaranteeing and protecting it from any violation. There is no evidence of this than that the God has guaranteed it in all religions, as it is a common factor between all religions sent down from heaven.