الذكاء الاصطناعي وآثاره بين الإفناء والإنماء "دراسة فقهية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم الشريعة الإسلامية كلية الحقوق- جامعة الزقازيق

المستخلص

من العلم الآنيّ المشهود: اصطناع الذكاء، الذي ألقى بظلاله في جُلّ حياة أكثر البشر، وبلا شك هو علمٌ ذو مخاطر كما هو ذو منافع؛ فهو يحقق الكفاءة العالية والتكاليف القليلة، ويختزل الوقت اختزالًا، لكنه في الوقت نفسه يصرّح بالاستغناء عن البشر بالكلية! حيث البطالة المستتبَعة لهذه الصناعة؛ فإنها تروم الاعتمادَ الكليَ على العقل المصطنَع، ومن ثم وجود الفوارق الطبقية بين بني آدم، وفشوّ الفقر؛ ذلك أن يمتلك ذكاءًا اصطناعيًّا فهو الغني، ومن لا فهو الفقير! بل من ذا الذي يعصم هذه العقول المصطنَعة من تصرفاتها السيئة؟ ماذا لو سرقت، أو قتلت؟
وقد تغيّت الدراسة تأسيس فقهِ نُظمِ الذكاء الاصطناعي وآثاره، بواسطته يتحقق تبصير المتفقهين وغيرهم بتبعات اختراق هاته النظم الذكائية حياة البشر؛ لكيلا يكون انجرافٌ يسري إلى انتهاك الضرورات الشرعيةَ الواجب حفظها: الدين، والنفس، والعقل، والنسل، والمال.
وخلُصت إلى أن البحث في الذكاء الاصطناعي قد يكون إنماءًا وقد يكون إفناءًا، إنماءًا للبشرية وخادمًا إياها، أو إفناءًا لها برُمَّتها متى أُسيء استخدامُه، ساعيةً إلى الإجابة عن تساؤلاتٍ مشكلةٍ فرضها الواقعُ بإلحاحٍ، منها: ما مدى تأثير الذكاء الاصطناعي في الإنسان؟ وما مخاطر الذكاء الاصطناعي، وما سبل تلافيها؟ وهل الذكاء الاصطناعي سبيلُ إنماءٍ أو إفناءٍ؟ وهل يعد الذكاء الاصطناعي تغييرًا أو مضاهاةً لخلق الله؟ وهل يمكن لآلةٍ أن تفكر كالإنسان؟ وإذا كان الجواب بالإيجاب فما هي العواقب الشرعية لذلك؟
ومن هنا عاد السبب في اختيار هذه المحاولة البحثية إلى إرادة إظهار حاكمية الشريعة الإسلامية على آثار الذكاء الاصطناعي؛ للإفادة من إيجابياتها وتجنب سلبياتها؛ ذلك أن شريعة الله حاوية لما يطلبه الإنسان على مرّ العصور وكرّ الدهور.
وقد جاء التناول الدراسي هذا الموضوع في فصول أربعة، تقدمتهما مقدمة، وأعقبتهما خاتمة؛ عُنى الفصل الأول بتصور الذكاء الاصطناعي، ماهيةً وتأريخًا له، وذكر شيءٍ من مجالاته وتطبيقاته،
ثم كان الفصل الثاني في بيان الشواهد الإفنائية للذكاء الاصطناعي، في الذات، والمعرفة، والعمل، وفي الفصل الثالث ذُكرت دلائلُ إنمائيةٌ للذكاء الاصطناعي من ناحية عملية في مجالات طبية، وقانونية، وصُحفية، ومرفقية، وناحية أخرى فقهية، ثم ختمت فصول الدراسة بالتكييف الفقهي لصناعة الذكاء الاصطناعي؛ من حيث هل هي مضاهاة خلق الله، أو أنها مسخرة بضوابط لخدمة البشرية؟
Among the current sciences: (Artificial Intelligence), which has cast a shadow over the lives of most people, and is undoubtedly a science that entails risks as well as benefits. It achieves high efficiency, low costs, and shortens time, but at the same time it announces the complete dispensing of humans! It aims to rely completely on the (artificial mind), and from here the class differences between humans and the spread of poverty appear. Whoever has (artificial intelligence) is rich, and whoever does not have it is poor! Who can protect these artificial minds from their bad behavior? What if I am stolen or killed?
The study monitored the concept of artificial intelligence systems and their effects, and through it, scientists and others learned about the consequences of these (smart systems) penetrating human life. So that there is no drift towards violating the legal necessities that must be preserved: religion, soul, mind, offspring, and money.
The study concluded that research into (artificial intelligence) may be development or death, development for humanity and its servant, or death for humanity as a whole, when it is misused. The research seeks to answer problematic questions urgently imposed by reality, including: What is the extent of the impact of artificial intelligence on humans? What are the risks of artificial intelligence, and what are the ways to avoid them? Is artificial intelligence a path to development or destruction? Is artificial intelligence a change or an imitation of God's creation? Can a machine think like a human? If yes, what are the legal implications of this?
Therefore, the reason for choosing this research attempt was the desire to prove the authority of Islamic law on the effects of artificial intelligence. To benefit from its positives and avoid its negatives; This is because God's law includes what man has asked for throughout the ages.
The research was divided into four chapters, preceded by an introduction and followed by a conclusion. The first chapter focused on the concept of artificial intelligence, its definition and history, and mentioned some of its fields and applications.
Then the second chapter was in explaining the evidence of the annihilation of artificial intelligence, in the self, knowledge, and work, and in the third chapter the evidence of the development of artificial intelligence was mentioned from a practical aspect in the fields of medicine, legal, journalism, services, and another legal aspect. Then the study chapters concluded with the jurisprudential role of industry. artificial intelligence; In terms of whether they resemble God’s creation, or are they subject to controls to serve humanity?

الكلمات الرئيسية