دراسة سلوك المستهلك في المملكة العربية السعودية بعد جائحة كورونا.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة المملكة العربية السعودية

المستخلص

تناولت هذه الدراسة سلوك المستهلك في المملكة العربية السعودية بعد جائحة كورونا، حيث تعرضت الدراسة في البداية للنمو الاقتصادي في المملكة العربية السعودية، وتم عرض بعض التحليلات الاقتصادية في المملكة العربية السعودية، كما تم التحدث بإيجاز عن الرؤية الإسلامية لسلوك المستهلك، وأخيرا سلوك المستهلك السعودي بعد جائحة كورونا، ولأن اقتصاد المملكة العربية السعودية من أكبر عشرين اقتصادًا في العالم، ومن أكبر اقتصادات العالم العربي ومنطقة الشرق الأوسط، ونظرا لما تشهده المملكة نمو وتطور على مستوى عدد كبير من القطاعات،وكل هذا التطور انعكس على سلوك المستهلكين وأثر على اختيارهم وشرائهم واستخدامهم للسلع والخدمات وإشباع رغباتهم وسد حاجاتهم، ولأن جائحة كورونا قد أحدثت تغيرا كبيرا في سلوك المستهلكين في المملكة العربية السعودية وإن المتابع للسوق في الآونة الأخيرة يلاحظ بوضوح هذا التحول الملحوظ الذي حدث في سلوك المستهلك، ودخول أعداد كبيرة جدا من السعوديين والمقيمين إلى الأسواق الرقمية، وسوق التجارة الإلكترونية، ومن التغيرات على سلوك المستهلكين أيضا عادات الشراء لديهم، فتحولوا إلى مشترين على درجة كبيرة من الوعي والرشد، أي يقبلون على شراء السلع المتعلقة بالصحة، والتغذية الصحيحة، كما أن معدلات الادخار زادت لدى كثير من الأسر السعودية بعد الجائحة.
 This study dealt with consumer behavior in the Kingdom of Saudi Arabia after the Corona pandemic, where the study was exposed at the beginning of the economic growth in the Kingdom of Saudi Arabia, and some economic analyzes were presented in the Kingdom of Saudi Arabia, and it was briefly talked about the Islamic vision of consumer behavior, and finally the behavior of the Saudi consumer after Corona pandemic, and because the economy of the Kingdom of Saudi Arabia is one of the twenty largest economies in the world, and one of the largest economies of the Arab world and the Middle East region, and given what the Kingdom is witnessing growth and development at the level of a large number of sectors, and all this development was reflected in the behavior of consumers and affected their choice, purchase and use of goods services and fulfill their desires and needs. And because the Corona pandemic has caused a major change in consumer behavior in the Kingdom of Saudi Arabia, and the observer of the market in recent times clearly notices this remarkable shift that occurred in consumer behavior, and the entry of very large numbers of Saudis and residents into the digital markets, and the e-commerce market, and among the changes on Consumer behavior also has their buying habits, so they have turned into buyers with a great degree of awareness and rationality, that is, they accept to buy goods related to health and proper nutrition, and savings rates have increased for many Saudi families after the pandemic.