آلية تنفيذ الحكم القضائي الصادر من القضاء الإداري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصل على درجة الماجستير في القانون الإداري كلية الحقوق– جامعة عين شمس

المستخلص

لئن كانت الإدارة ملزمة، بمقتضى ما للأحكام الإدارية من حجية، بتنفيذها، إلا أنها غالباً ما تتجاهل هذا الإلتزام تجاهلا تنبسط على نطاق الواقع مظاهره من عدم اكتراث بالحكم وامتناع صريح عن تنفيذه، أو قبوله قبولا تردفه بإجراءا معاكس يفقده أثره، كأن تعيد موظفاً ألغي قضائياً قرار فصله ثم تعقب ذلك بإلغاء وظيفته تخلصا منه، أو تلجأ إلى البرلمان تستحثه على إصدار قانون يصحح قرار حُكِمَ بعدم مشروعيته، أو توهم بأنها تتخذ الخطوات اللازمة للتنفيذ، ويطول الأمر بين إجراءات مكتبية عقيمة ومعقدة، يفقد بطولها الحكم كل أثره، وتضيع الفائدة المرجوة منه، وقد تتذرع بعدم توافر الإعتمادات المالية اللازمة لتنفيذ الحكم، أو تلعب على حبائل الإجراءات القضائية فتتخذ منها سبيلاً لإعاقة التنفيذ، كأن تقدم إشكالاً في تنفيذ الحكم الإداري أمام القضاء العادي، وهو جهة غير مختصة على إعتبار أن الإختصاص بنظر إشكالات التنفيذ في الأحكام الإدارية ينعقد للمحكمة الإدارية التي أصدرته، وذلك رغبة في المطل وإعاقة التنفيذ.
Although the administration is obliged, by virtue of the authority of administrative rulings, to implement them, it often ignores this obligation in a way that extends on the scale of reality its manifestations of indifference to the judgment and an explicit refusal to implement it, or its acceptance of a countermeasure that loses its effect, such as returning an employee whose dismissal decision was judicially annulled and then subsequently canceling his job in order to get rid of it, or resorting to Parliament urging him to issue a law correcting a decision ruled illegal, or delusion It takes the necessary steps for implementation, and the matter goes on between sterile and complex office procedures, the length of which the judgment loses all its impact, and the desired benefit is lost, and it may invoke the lack of financial appropriations necessary for the implementation of the judgment, or play on the ropes of judicial procedures and take them as a way to impede implementation, such as presenting a problem in the implementation of the administrative judgment before the ordinary judiciary, which is not competent as the jurisdiction to consider the problems of implementation in administrative rulings is held for the administrative court which was issued, in order to obstruct the implementation.