جريمة العدوان في نظام روما الأساسي للمحكمة الجنائية الدولية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ القانون الدولي العام المساعد كلية الحقوق-جامعة القاهرة

المستخلص

أثارت جريمة العدوان العديد من الإشكاليات أثناء مؤتمر روما عام 1998 بشأن إنشاء المحكمة الجنائية الدولية. واستقر الرأي بين الدول المشاركة في المؤتمر على إقرار جريمة العدوان ضمن قائمة الأفعال التي تدخل ضمن الاختصاص الموضوعي للمحكمة الجنائية الدولية على ألا يتم تفعيل اختصاص المحكمة بشأن مباشرة التحقيقات وإجراء المحاكمات تجاهها إلا بعد إقرار تعريف حاسم لها.
وقد تمكنت جمعية الدول الأطراف في مؤتمر كمبالا عام 2010 من إقرار تعريف للعدوان جاء متماثلاً في العديد من جوانبه للتعريف الذي سبق أن أقرته الجمعية العامة عام 1974. وجاء تعريف جريمة العدوان بعد التوصل لصيغة توافقية بين آراء الدول المشاركة في مؤتمر كمبالا، لذلك اشتملت جريمة العدوان في ظل تعديلات كمبالا على بعض القواعد الخاصة التي تميزها عن الجرائم الأخرى في نظام روما الأساسي.
ولعل عدم وجود سوابق قضائية بشأن تطبيق جريمة العدوان أمام المحكمة الجنائية الدولية، هو ما يدعو إلى دراسة بعض المسائل التي يمكن أن تثار من خلال التطبيق العملي، ومنها: مدى إمكانية اعتبار الهجمات السيبرانية بمثابة جريمة عدوان، وكذلك الأمر بالنسبة للهجمات المسلحة التي تشنها دولة على المركبات الفضائية التابعة لدولة أخرى.
وتثور كذلك إشكالية مباشرة المحكمة لاختصاصها في حالة قيام دولة غير طرف في نظام روما الأساسي أو دولة طرف لم تصدق على تعديلات كمبالا بتقديم إعلان قبول اختصاص المحكمة بصدد جريمة عدوان تم ارتكابها قبل دخول تعديلات كمبالا حيز النفاذ، وهي الإشكالية التي تثور أيضاً عند إحالة حالة تنطوي على ارتكاب جريمة عدوان من مجلس الأمن.
The crime of aggression raised controversy during the Rome Conference in 1998 regarding the establishment of the International Criminal Court.  States Participating in the conference agreed to include the crime of aggression within the list of acts that fall within the subject matter jurisdiction of the International Criminal Court (ICC), provided that the court’s jurisdiction regarding initiating investigations and conducting trials shall not be activated until the approval of a decisive definition for aggression.
 The Assembly of States Parties at the Kampala Conference in 2010 was able to adopt a definition of aggression that was similar in many aspects to the definition previously approved by the General Assembly in 1974. The definition of the crime of aggression came after reaching a compromise between the opinions of the participating countries in the Kampala Conference. Thus, the crime of aggression included, according to Kampala amendments, specific rules that distinguish it from other crimes in the Rome Statute.
The lack of judicial precedents regarding the application of the crime of aggression before the ICC calls for studying some issues that can be raised through practical application, including: the extent to which cyber-attacks can be considered a crime of aggression, as well as armed attacks initiated by one state on a spacecraft belonging to another state.
Another issue arises relating to the exercise of jurisdiction by the ICC when the crime of aggression is submitted to the court pursuant a declaration made by a non-state party to Rome Statute, or a state party that did not ratify Kampala amendments over a crime of aggression that was committed before such amendments entered into force. A similar issue arises in the case of referral by the security council of a situation that involves the commission of the crime of aggression.

الكلمات الرئيسية